Wednesday, June 26, 2013

Belajar

Hidup ini kita belajar. Proses yang tak punya pengakhiran, dari saat kita pandai membaca sehingga kita kembali ke dalam tanah (mati). Belajar ini satu proses essential sebagaimana kebergantungan kita kepada udara untuk terus hidup. Dengan belajar manusia dapat develop diri dan otak mereka menuju perfection, dari nothing kepada something, dari zero level ke satu level yang mulia yang bisa dikagumi rakyat marhaen yang lainnya.

Manusia belajar dari pelbagai cara dan guru. Adakalanya pelajaran itu hadir begitu mudah dan adakalanya manusia dipaksa 'to learn it in hard way'. Bagi penulis sendiri, berguru dengan nature banyak mengajar tentang kehidupan. Bagaimana perasaan sudah tahu semuanya satu masa dahulu menjadi perangkap dalam setiap ruang membuat keputusan. Realitinya pengetahuan masih belum cukup atau masih bukan di tahap terbaik untuk manusia lain nikmati atau mungkin terlalu ego untuk mengaku atau mungkin tidak tahu.

Seperkara yang penting, jangan disalahkan seratus peratus kegagalan manusia, ketidakbolehan mereka mentafsir rasa mereka kepada gerak geri atau langkah yang sempurna, tidak berupaya memberi yang terbaik walau sebenarnya mereka cuba dan merasa sudah beri yang terbaik. Kadang kadang mereka tidak tahu cara sebenar atau mungkin cara yang lebih baik dari kemampuan mereka, kerana mereka masih belum belajar. Dan dari kegagalan yang kita (penghukum) jatuhkan pada mereka buat mereka belajar, faham, tahu dan sanggup berubah. Walau sebenarnya sudah tidak ada peluang lagi untuk mereka untuk kembali menebus tapi mereka tahu mereka masih boleh bangkit untuk berkongsi kejayaan dengan orang yang lain. Jangan terkejut kalau kita (penghukum) melihat satu perspektif yang baru terbit dari mereka yang MAKIN HEBAT ini.

Belajarlah selagi mampu, walau sampai tua. Menurut kajian, belajar hingga ke tua dapat membantu menghindarkan penyakit nyanyuk dan ibu bapa yang suka belajar selalunya mempunyai anak anak yang bijak dan kreatif. Belajarlah sekarang sebelum kita dipaksa to learn it in hard way, kerana saat itu komplikasinya nanti parah.




No comments: