Friday, April 19, 2013

Tujuan

Hidup kita atas dunia ini bertujuan. Tujuan yang paling utama adalah menjadi Hamba Tuhan. Kadang kadang kita tidak tahu yang sebenarnya Tuhan dah tetapkan tujuan hidup kita untuk menjadi seorang manusia yang tinggi nilainya. Dalam orang lain sibuk hidup dalam kesenangan dan kegembiraan, tapi Tuhan tetapkan kita satu hidup yang penuh liku liku, dan bercabaran. Setiap hari hidup kita dipenuhi dengan pengalaman pengalaman baru yang menjadikan kita manusia lebih baik.

Berbalik kepada tujuan tadi, Tuhan sediakan kita satu kehidupan yang mungkin kurang manfaat untuk diri sendiri tapi banyak manfaat untuk orang lain. Hidup kita atas dunia punya purpose, yakni mendidik orang yang memerlukan didikan dan mungkin yang jauh lebih lemah dari kita dalam menghadapi hidup. Atas kehidupan itu mungkin kita tertanya tanya apa manfaat untuk kita? apakah perlu kita korbankan suka dan gembira hidup kita demi keperluan orang lain? Ya! kalau tidak masakan syurga itu susah untuk dimiliki kalau tanpa usaha usaha mulia ini, tanpa TUJUAN kita berada di dunia ini.

more or less ia seperti konsep dakwah. Mungkin kita tidak sedar kerana ia tidak begitu obvious sebab 'dakwah' kita hanya kepada mereka di sekeliling kita, orang yang kita kenal atau rapat dengan kita atau mungkin sebagai ibrah untuk diri kita sendiri.

"Santai aja, rejeki datang gak disangka-sangka" 
-Finding Srimulat



No comments: